Photobucket Photobucket


My Blog List


Parti politik dibenar masuk UKM ?



1 Azam Wanita - 1Malaysia. Itulah tema program 'Hari Wanita' peringkat kebangsaan yang diadakan di Universiti Kebangsaan Malaysia. Bumi UKM ini telah diwarnai dengan warna ungu sesuai dengan falsafah warna ungu yang lembut tetapi berani.

Program rasmi peringkat kebangsaan ini telah dirasmikan oleh Perdana Menteri Malaysia, YAB Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak dan turut dihadiri Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.

Program yang dianjurkan seharian suntuk melibatkan seminar pembentangan  kertas kerja khusus mengenai isu-isu wanita kontemporari. Penutup program ini adalah majlis berbuka puasa dan solat tarawih bersama pemimpin nombor satu Malaysia kita.




Kami di pihak Gabungan Mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia (GMUKM) amat mengalu-alukan penganjuran program rasmi sebegini di dalam UKM. Selain mahasiswa UKM dapat berjumpa dengan pemimpin tertinggi negara, kami peringkat urusetia juga dapat mempelari kaedah pengurusan majlis rasmi yang berprotokol. Namun dalam pada itu, ada sesuatu perkara yang mungkin terlepas pandang di peringkat pengurusan majlis. Gabungan Mahasiswa mendapati terdapat unsur-unsur politik luar yang ingin dibawa masuk ke dalam majlis rasmi negara.

Adakah UMNO merupakan jabatan kerajaan ?

Apakah yang dimaksudkan dengan 'Exco Wanita' ?

Gabungan Mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia dengan ini mengambil ketetapan untuk memohon penjelasan daripada pihak tertinggi Universiti dan pengurusan majlis ini;

> Apakah benar parti politik dibenarkan masuk ke dalam kampus universiti ?

> Apakah pihak universiti akan membenarkan parti politik samada daripada UMNO, MCA, MIC, PKR, PAS, DAP dan lain-lain untuk masuk ke UKM selepas ini ?

Kami di peringkat Gabungan Mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia (GMUKM) dengan ini menyeru pihak pentadbiran universiti untuk mengkaji kembali polisi-polisi yang telah ditetapkan. Juga dipohon rujuk kembali pekeliling-pekeliling yang dikeluarkan saban tahun yang melarang MANA-MANA parti politik untuk menggunakan kemudahan universiti atau mana-mana tempat di universiti.

Kami di peringkat Gabungan Mahasiswa juga menuntut profesionalisme pentadbiran UKM supaya tidak membenarkan unsur-unsur politik luar untuk masuk ke dalam kampus. Kampus ini sudah ada para pemimpin yang diundi di kalangan kami mahasiswa UKM. Kami melihat tiada keperluan untuk unsur-unsur politik luar itu untuk masuk atas sebarang alasan sekalipun. Kami juga selaku 'front' yang mewakili mahasiswa UKM juga menyeru pihak UKM profesional dalam membezakan antara pemerintah dan parti politik. Memang pemimpin mewakili parti politik, tetapi parti politik sama sekali TIDAK mewakili pemimpin. Dan sememangnya corak politik tersebut tidak diamalkan di UKM ; di mana setiap calon BUKAN berasal daripada MANA-MANA kelab atau persatuan pelajar.

Justeru kami selaku 'front' mahasiswa dengan tegas menuntut penjelasan daripada pihak pentadbiran Universiti Kebangsaan Malaysia.

Posted by SiswaLaNie on 3:56 PM. Filed under , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Photobucket

0 comments for Parti politik dibenar masuk UKM ?

Leave comment



Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery