Photobucket Photobucket


My Blog List

Pemimpin pelajar UiTM diasak dengan semangat Melayu

SHAH ALAM, 14 Dis: Ke manakah hala tuju Umno dan Barisan Nasional sebenarnya? Untuk penyatuan segala bangsa di Malaysia melalui projek 1 Malaysia atau terus dengan sentimen ketuanan Melayunya?

Ini kerana, ketika Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bercakap di pentas politik dengan slogan 1 Malaysia, para pemimpin lain dalam Umno termasuk dalam kerajaan sendiri terus tenggelam dalam retorik Melayunya.

Khamis lepas, kira-kira 500 para pemimpin pelajar dari kampus UiTM seluruh negara dihimpunkan dalam satu program yang disifatkan oleh para peserta program itu sebagai usaha untuk 'mengUmnokan' mereka.

Program yang dirasmikan oleh Timbalan Ketua Setiausaha Kementerian Pelajaran Tinggi itu turut disertai oleh menterinya Datuk Seri Khalid Nordin dalam satu majlis makan malam bersama peserta.

Ia diadakan di kampus UiTM Shah Alam dengan asrama Mawar menjadi tempat penginapan semua pelajar ini sepanjang lima hari tersebut.

Walaupun dianjurkan oleh Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UiTM Shah Alam, hampir kesemua programnya diuruskan oleh Biro Tata Negara (BTN).

Naib Canselor UiTM, Shahul Hamid adalah bekas Ketua Pengarah BTN.

"Bayangkan sepanjang lima hari kami diasak dengan sentimen Melayu termasuk diasak agar meluluskan satu resolusi untuk meminta kami menjemput para pemimpin Umno dalam program-program kami di kampus," kata salah seorang pelajar yang menghantar email kepada Harakahdaily.

Yang menariknya, antara penceramah program ini adalah timbalan presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa atau Perkasa, yang mewakili presidennya, Datuk Ibrahim Ali.

Menurut pelajar yang berasal dari Perak itu, usaha pihak penganjur untuk memaksa semua MPP setiap kampus menjemput para pemimpin Umno ke program-pragram mereka telah diboo oleh para peserta dan hasilnya, cadangan resolusi itu telah ditolak.

Turut memberikan ceramahnya adalah Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria.

Harussani dalam ceramahnya telah cuba mempertahankan pendapatnya bahawa orang bukan Islam tidak boleh membaca ayat-ayat Al Quran kerana mereka orang politik yang tidak berniat baik terhadap Islam itu sendiri.

Posted by SiswaLaNie on 7:28 PM. Filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Photobucket

0 comments for Pemimpin pelajar UiTM diasak dengan semangat Melayu

Leave comment



Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery