Photobucket Photobucket


My Blog List


Kenyataan PERKASA berbaur hasutan, GAMIS buat laporan polis

Gabungan Mahasiswa Islam Malaysia (GAMIS) dan Kumpulan Anak Muda Sayang Malaysia hari ini membuat laporan polis terhadap Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) berhubung seruannya kepada masyarakat Cina supaya menyediakan stok makanan bagi menghadapi perhimpunan BERSIH 2.0.

Laporan itu dibuat oleh Muhammad Zaki Sukery Timbalan Presiden GAMIS juga Jurucakap Anak Muda Sayang Malaysia di balai polis Travers pada jam 2.05 petang ini.

Beliau turut diiringi beberapa anggota Kumpulan Anak Muda Sayang Malaysia termasuk Naib Presiden Gamis, Abdul Razak, ketua penerangan Gamis, Mohd Yusof Hadhari, Presiden SMM, Ahmad Syukri Abd Razab serta Presiden PMI UPM, Hazim Mohd Noh.

Dalam laporan polis itu, Muhammad Zaki mendakwa Ibrahim telah mengeluarkan kata-kata yang didakwa berbaur hasutan yang berunsurkan keganasan yang ditujukan secara khusus kepada kaum Cina apabila mengarahkan mereka jangan keluar rumah dan perlu menyimpan stok makanan dirumah jika perhimpunan BERSIh tidak dibatalkan.

Kenyataan tersebut dibuat sewaktu pelancaran perhimpunan Gerak Aman di Kelab Sultan Sulaiman Ahad lalu.

"Saya memandang bahawa kenyataan provokasi dan berbaur hasutan daripada PERKASA, terutamanya daripada Presidennya, Datuk Ibrahim Ali ialah kenyataan yang pre-matang, tidak berpijak di alam realiti dan mahu menganggu ketenteraman awam dalam negara. Kenyataan yang dibuat juga berbaur rasis dan cuba mencetuskan ketegangan antara kaum seterusnya membuktikan bahawa bukan BERSIH sebaliknya PERKASA yang sebenarnya mahu menimbulkan kekecohan dan kacau-bilau dalam negara," katanya.

Dalam laporan itu, Muhammad Zaki mendakwa perbuatan Ibrahim adalah satu kesalahan jenayah di bawah seksyen 505 (C) Kanun Keseksaan.

"Kami dengan ini menuntut agar Ibrahim Ali Presiden PERKASA supaya disiasat dan dikenakan hukuman sewajarnya supaya kenyataan-kenyataan sebegini tidak lagi berulang pada masa depan." Katanya lagi.

Seksyen tersebut merujuk kepada perbuatan, mengedar atau membuat kenyataan yang berbentuk hasutan dan mengajak membuat jenayah.
 

Posted by SiswaLaNie on 9:15 AM. Filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Photobucket

0 comments for Kenyataan PERKASA berbaur hasutan, GAMIS buat laporan polis

Leave comment



Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery