Photobucket Photobucket


My Blog List


Jangan ganggu demokrasi di kampus

KUALA LUMPUR, 22 Mac: Persidangan Dewan Rakyat hari ini didedahkan dengan beberapa penyelewengan yang berlaku dalam pilihan raya kampus (PRK) di beberapa buah universiti baru-baru ini, terutama di Universiti Malaya (UM) dan Universiti Putra Malaysia (UPM).

Antara penyelewengan yang berlaku di UM termasuklah penggantungan kemenangan dua calon Pro Mahasiswa (Pro-M) sehingga 23 hari yang terdiri daripada Mastura Abu Bakar dan seorang calon berketurunan Cina.

Ahli Parlimen Padang Terap, Nasir Zakaria (kiri) ketika membangkitkan perkara itu berkata, tindakan tersebut tidak sepatutnya berlaku kerana ia jelas bertentangan dengan peraturan yang terdapat dalam Buku Tata Tertib yang digunakan oleh pihak pentadbiran UM sendiri. 

Menurut beliau, perkara seperti itu tidak boleh dibiarkan kerana ia bukan sekadar mengganggu perjalanan demokrasi kampus, tetapi juga memperlihatkan sikap pihak pentadbiran universiti yang tidak adil dalam pengurusan PRK di IPT.  

"Kalau mereka benar-benar bersalah, sudah sepatutnya mereka menerima tindakan, tetapi kejadian yang berlaku itu jelas memperlihatkan tindakan yang tidak sepatutnya yang dikenakan kepada mereka," katanya ketika bertanyakan soalan kepada Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah pada persidangan Dewan Rakyat, di sini, hari ini. 

Sehubungan itu, beliau meminta Kementerian Pengajian Tinggi supaya campur tangan bagi memastikan kejadian seperti itu tidak berlaku lagi dalam PRK di IPT pada masa akan datang. 

Sementara itu, Ahli Parlimen Sik, Che Uda Che Nik (kanan) ketika mencelah turut menyuarakan kekesalannya dengan beberapa insiden yang tidak sepatutnya berlaku di UPM dalam PRK universiti itu baru-baru ini. 

Kejadian yang berlaku itu berpunca dari campur tangan pihak pengurusan UPM dalam PRK universiti itu yang jelas memihak kepada pihak lawan Pro-M, sehingga menjadikan PRK itu juga turut memperlihatkan ketidakadilan kepada parti-parti yang bertanding. 

Akibatnya, pihak yang menjadi mangsa terpaksa berhempas pulas mempertahankan kemenangan mereka yang dinafikan oleh pihak pentadbiran UPM sehingga mencetuskan beberapa kejadian tidak diingini. 

Namun yang dikesalinya, pelajar-pelajar itu pula yang dipersalahkan, walaupun semua itu berpunca dari sikap pihak pentadbiran UPM sendiri yang tidak adil kepada mereka. 

Beliau berharap Kementerian Pengajian Tinggi mengambil perhatian serius berhubung kejadian itu agar ia tidak berlaku lagi dalam PRK UPM pada masa akan datang. 

Saifuddin ketika menjawab pertanyaan itu antara lain menegaskan Kementerian Pengajian Tinggi akan memantau perkara itu bagi memastikan perjalanan PRK di IPT berlangsung dengan baik pada masa akan datang. 

Ketika mencelah balik, Nasir turut mengingatkan pihak Kementerian Pengajian Tinggi agar tidak hanya sekadar berjanji untuk memantau dengan baik perkara itu, tetapi turut melakukan tindakan-tindakan yang sepatutnya bagi memastikan PRK di IPT benar-benar demokratik sejajar dengan amalan demokrasi di negara kita.

Posted by SiswaLaNie on 6:22 PM. Filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Photobucket

0 comments for Jangan ganggu demokrasi di kampus

Leave comment



Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery