Photobucket Photobucket


My Blog List

Jawapan kepada mahasiswa tidak boleh berpolitik

Salam perjuangan mahasiswa.

Sejak beberapa minggu yang lalu kita sering mendengar berita mengenai mahasiwa tidak boleh berpolitik. Antara yang paling hangat ialah kenyataan dari Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yasin. Antara hujah beliau adalah mahasiswa terikat dengan peraturan AUKU. Bagi beliau, pindaan AUKU pada tahun lepas telahpun memberi kebebasan mahasiswa untuk berpolitik.

Bagi pihak Pro-Mahasiswa, kami amat menyanjung kenyataan yang dikeluarkan oleh Timbalan Perdana Menteri itu. Tetapi baru-baru ini, kerajaan pula telah membenarkan para guru kembali terlibat dalam politik. Mengapa ini berlaku? Bagi pihak Pro-Mahasiswa, perumpamaan larangan kepada mahasiswa dan pensyarah berpolitik tetapi membenarkan guru seperti dalam situasi peperangan di mana para jeneral dilarang sebaliknya hanya korperal dibenarkan. Ini kerana golongan mahasiswa bukan hanya terdiri daripada diploma ataupun ijazah sarjana muda, bahkan merangkumi ijazah dan PHD. Mereka ini terdiri dari golongan intelektual dan mampu mengubah lanskap negara dengan lebih baik.

Dengan ini, kami di pihak Pro-Mahasiswa amat yakin sekali bahawa larangan kepada golongan cerdik pandai seperti mahasiswa dan pensyarah itu adalah menggambarkan rasa kurang yakin kerajaan terhadap sokongan mereka yang mungkin tidak berpihak kepada kerajaan atau Umno-BN. Mengapa perlu ditindas hak-hak mahasiswa hanya kerana golongan ini tidak memihak kepada sesuatu pihak?

Semalam, pihak Pro-Mahasiswa seolah-olah ditempelak oleh sesuatu. Didalam kehangatan mengenai isu "Mahasiswa tidak boleh berpolitik", tiba-tiba terdapat satu program Diskusi Aspirasi yang membincangkan tajuk "Mahasiswa dan politik kepartian". Ahli panelnya pula terdiri dari parti UMNO dan Pro-Aspirasi iaitu Dato' Mukriz bin Mahathir selaku exco Pemuda UMNO, Mohd Shahar Abdullah selaku Presiden Alumni ASPIRASI dan Ahmad Wafi Shahedan selaku MPP dari wakil ASPIRASI.



Soalnya, mengapa ini berlaku?
Terlalu jelas bahawa UMNO, iaitu parti yang menerajui pemerintahan Malaysia mempunyai hubungan yang erat dengan suatu kelompok mahasiswa yakni ASPIRASI.
Mengapa mereka ini tidak dikenakan tindakan atas tindakan yang mendorong mahasiswa terlibat dengan politik?

Kami sebagai mahasiswa sudah muak dengan tipu helah golongan-golongan yang selalu menindas mahasiswa untuk kepentingan diri.
Ayuh mahasiswa! Bangkitlah untuk hak rakyat.

Posted by SiswaLaNie on 1:54 PM. Filed under , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Photobucket

0 comments for Jawapan kepada mahasiswa tidak boleh berpolitik

Leave comment



Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery