Photobucket Photobucket


My Blog List


GMUKM : GMUKM sambut kemenangan mahasiswa UM

Gabungan Mahasiswa UKM (GMUKM) menyambut baik keputusan Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini yang memutuskan tiada prima facie dalam kes Rosmah 'bini puaka' terhadap lima mahasiswa Universiti Malaya (UM). 

Di peringkat Gabungan Mahasiswa, kita melihat keputusan ini bakal mengubah pandang sisi mahasiswa terhadap perjuangan yang digagaskan. Hal ini juga jelas membuktikan bahawa kelima-lima mahasiswa yang menjadi tertuduh bagi kes ini tidak pernah melakukan jenayah seperti yang cuba dituduh dan diada-adakan.

Untuk makluman siang tadi Hakim Rozana Ali Yusoff telah membuat keputusan membebaskan lima mahasiswa UM – Shazni Munir Mohd Ithnin, Muhammad Aizat Roslan, Muhammad Saufi Jelani, Mohd Izzuddin Hilmi Mohd Zaini dan Mohd Syahriuldeen Ahmad Rosli – yang dituduh melakukan jenayah dibawah Seksyen 427, 436 dan 447 Kanun Keseksaan. di Mahkamah Sesyen 2, di Kompleks Jalan Duta, Kuala Lumpur. 

Di sebalik keputusan yang diumumkan itu, Gabungan Mahasiswa UKM juga mengharapkan tidak akan ada suara-suara atau 'tangan ghaib' yang berkehendak mengubah keputusan mahkamah hari ini dengan 'cara belakang'. Hentikan politik kotor dan dan pendoktrinan yang bukan-bukan terhadap kami, mahasiswa yang sedang belajar mencabar diri ini.  

Buat yang selama ini menyokong dan mendokong perjuangan menegakkan keadilan buat semua mahasiswa di segenap peringkat, teruskan bersama perjuangan mahasiswa yang tidak pernah kenal erti henti ini. Raikan hari ini sebagai satu titik sejarah di dalam gerakan mahasiswa kini. Ini merupakan kejayaan semua mahasiswa yang mendokong dan menyokong perjuangan menegakkan keadilan buat seluruh mahasiswa. Kita yakin dan percaya, keputusan mahkamah ini jelas membuktikan bahawa tanggapan pihak-pihak tertentu yang mengatakan gerakan mahasiswa ekstremis dan kebudak-budakan tidak benar dan tepat sama sekali.

Sudah tiba masa mahasiswa dipandang sebagai jurubicara masyarakat. Tidak perlu dikekang dan ditohmah dan fitnah yang bukan-bukan. Kembalikan varsiti kami sebagai tempat kami belajar dan mengaplikasikan apa yang belajar. Hentikan pendoktinan seolah-olah kami adalah lembu yang dicucuk hidung.

Salam perubahan, salam tranformasi.
Ber-GM Lebih Baik!

Posted by SiswaLaNie on 8:19 AM. Filed under , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Photobucket

0 comments for GMUKM : GMUKM sambut kemenangan mahasiswa UM

Leave comment



Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery