Photobucket Photobucket


My Blog List


ISIUKM Kecam Penganjuran Hari Membakar Al-Quran

Bagi masyarakat di seluruh dunia, tarikh 11 September bukan lagi satu tarikh yang asing. Tarikh tersebut telah menjadi keramat bagi rakyat Amarika dalam memperingati serangan berani mati terhadap Word Trade Centre (WTC) yang menjadi antara bangunan terpenting di Amarika. Akibat daripada serangan tersebut, angka korban telah mencecah 2973 orang manakala lebih 6000 yang telah tercedera. Ini merupakan satu korban yang amat besar dan nilai kerugian yang dihadapi oleh Amarika pada ketika itu mencatatkan penurunan harga pasaran yang amat mendadak iaitu sebanyak 7.1% dalam masa sehari.

Menurut kerajaan Amarika, serangan berani mati tersebut adalah didalangi oleh kumpulan al-Qaeda. Namun sehingga kini, masih tiada bukti yang kukuh bahawa kumpulan al-Qaeda terlibat dalam serangan tersebut. Akan tetapi, hasil dari tuduhan tersebut, Amarika telah membawa malapetaka yang lebih dasyat lagi dengan merosakkan dua buah Negara Islam iaitu Afghanistan dan Iraq dalam misi serangan anti keganasan. Serangan itu dibuat atas alasan kedua-dua Negara tersebut mempunyai hubungan dengan kumpulan Al-Qaeda.

Jumlah korban hasil serangan Amarika ke atas Afghanistan dianggarkan sekitar 20,000 hingga 49,600 orang, kebanyakannya orang awam termasuk kanak-kanak, wanita dan warga emas. Serangan penceroboh ke atas bumi Afghan, menyebabkan kerajaan Taliban digulingkan sehingga Kerosakan yang dialami ini jauh lebih dasyat daripada apa yang berlaku di WTC. Dengan alasan misi anti keganasan, sebuah Negara telah dihapuskan atas bukti yang masih samar.


Kempen Hari Membakar Al-Quran

Dalam mengenang kembali peristiwa tersebut, Paderi Terry Jones, dari Dove World Outreach Center telah merancang untuk menyambutnya dengan pembakaran kitab Al-Quran sebagai tanda protes beliau kepada agama Islam yang dipercayai menjadi dalang kepada serangan 11 September tersebut. Aktiviti membakar Al-Quran besar-besaram itu akan berlangsung di gereja Gainsville

Penulis buku “Islam is of the evil” tersebut bertegas untuk melaksanakannya dengan alasan ajaran Islam itu punca kepada keganasan. Beliau juga ada memberi contoh kerajaan Saudi Arabia yang menghalang perempuan daripada mendapat lessen kenderaan untuk membuktikan bahawasanya Islam menghalang kebebasan manusia.

Pada hakikatnya, Islam tidak pernah menghalang umatnya dari memiliki kebebasan. Adapun pengharaman judi, zina, minum arak dan sebagainya adalah demi kebaikan umatnya sendiri. Kini kita boleh lihat kesannya apabila benda yang diharamkan dalam Islam berleluasa di muka bumi. Sebagai contoh, penzinaan. Lihatlah berapa banyak masalah zina di Malaysia yang akhirnya membawa kepada permasalahan buang bayi. Zina juga antara lain menjadi factor merebaknya HIV/AIDS virus yang amat berbahaya.

Selain itu, tindakan kerajaan Arab Saudi dalam menghalang perempuan dari memiliki lessen kenderaan bukanlah sesuatu yang Qat’ie (tetap) di dalam Islam. Ianya adalah ijtihad pemerintah Negara tersebut yang pastinya sudah mengambil kira kesan dan akibat daripada tindakan tersebut. Namun begitu, sekiranya benar mereka mengatakan Islam menghalan daripada kebebasan hak asasi, mengapa di barat, begitu banyak Negara-negara mereka yang menghalang wanita Islam dari memakai tudung?

“Saya mewakili barisan saf kempimpinan ISIUKM merasa amat kesal dan kecewa dengan tindakan paderi Kristian tersebut dalam menganjurkan hari membakar Al-Quran. Tindakan ini jelas menunjukkan rendahnya akhlak penganut Kristian di sana. Jika benar Islam itu pengganas, mengapa di Negara barat, penganutnya menunjukkan peningkatan yang mendadak sedangkan penganut agama Kristian mengalami penurunan?” – ujar Muhammad Hafizan B. Ab Hamid, selaku Setiausaha Agong ISIUKM.

Seperti yang kita sedia maklum, penganut Islam di Negara Barat kini kian bertambah dari hari ke hari. Statistik telah penganut Islam di dunia telah menunjukktan peningkatan melebihi 100% saban tahun dan dijangkakan bahawa umat Islam ini akan menjadi agama dominan dalam jangka masa 15 tahun iaitu pada tahun 2025- Wallahu ‘alam


ISLAM MEMIMPIN TRANSFORMASI UMMAH

Posted by SiswaLaNie on 9:01 AM. Filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Photobucket

0 comments for ISIUKM Kecam Penganjuran Hari Membakar Al-Quran

Leave comment



Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery