Photobucket Photobucket


My Blog List

Kumpulan XPDC Mahasiswa terbesar di Malaysia

Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS) telah berjaya mengumpulkan mahasiswa terbesar di Malaysia dalam programnya, XPDC Dakwah sempena kehadiran tahun baru 2011 di Masjid As-Syakirin KLCC pada 31 Disember 2010 baru-baru ini.


XPDC ini juga adalah salah satu usaha dakwah mahasiswa untuk masyarakat dalam memberi khidmat nasihat dalam membendung masalah sosial dan gejala tidak sihat ketika menyambut tahun baru 2011. Program ini telah mendapat sambutan lebih 600 mahasiswa dari pelbagai kampus diseluruh Malaysia antaranya UIA Kuantan, USIM, UMP, USM, UKM, UIA Gombak, UKMKL, UM, Darul Quran, UPM, UNISEL, MSU, UNITEN, Kolej Lagenda, KUIS, Institut Pendidikan Bangi dan beberapa kampus lain.

Penyelaras program yang juga Pengerusi Majlis Dakwah dan Kebajikan Nasional (MDK), Saudara Ridhuan mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua mahasiswa yang telah bersama-sama dalam program ini yang bermula selepas Maghrib dengan solat hajat, forum dan diikuti XPDC dakwah langsung bertemu dengan golongan sasaran iaitu golongan anak muda disekitar KLCC sehingga ke Bukit Bintang dan berakhir dengan Qiamullai di Masjid As-Syakirin KLCC.

Dalam pada masa yang sama, program ini telah menarik perhatian TV9 untuk membuat liputan untuk dimasukkan dalam rancangan Nasi Lemak, Kopi O yang disiarkan pada hari Sabtu keesokkan padanya. Ini telah menunjukkan program tahunan dakwah tahun baru GAMIS ini telah mendapat perhatian dari media tempatan.

Program ini juga telah mendapat reaksi positif dikalangan ibubapa dan juga orang ramai yang telah ditemui. Pelbagai kelakuan yang tidak enak seperti remaja Melayu berpeluk-pelukkan tanpa segan silu, berpakaian yang terlalu seksi dan juga pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan yang dapat dilihat di KLCC adalah anak muda dan juga terdapat segelintir pelajar sekolah yang kelihatan di sana.

Acara tahunan yang saban musim ini menjadi medan dakwah yang akan mengembelingkan segala keringat mahasiswa dan anak muda berjiwa merdeka untuk berkongsi erti iman dan Islam bersama reranting umat yang kian rapuh oleh gelojak sosialisasi.

Dalam ucapan pembukaan, Presiden GAMIS, Saudara Syazwan telah mengajak seluruh mahasiswa untuk bersama-sama membantu masyarakat dengan memberi penerangan terutama mengenai masalah seks bebas dikalangan anak muda sehingga berlaku banyakkan pembuangan bayi yang tidak bersalah. Inilah menyebabkan anak muda kita ketandusan akhlak yang baik untuk diwarisi.

Pergerakan bermula dari masjid KLCC dengan edaran risalah dakwah yang berkaitan serta pengenalan kepada adab-adab sosialisasi cara Islam akan dilakukan sekitar medan KLCC dan juga beberapa tempat disekitar Kuala Lumpur.

Menurut Ketua Penerangan GAMIS Pusat, saudara Mohd Yusof Hadhari, Inilah peluang mahasiswa untuk menyaksikan sendiri kancah sosialisasi yang kian menghujani negara kita. Kita bertanggungjawab untuk membersihkan ‘banjir’ ini agar tidak terus menghayutkan anak-anak muda kita kini dan masa akan datang.


“Saya yakin dengan usaha kita sebegini dapat memberi kesan yang baik pada golongan muda kita khususnya dan masyarakat umum amnya, dalam mengenal adap-adap sosial dalam Islam. Dalam masa yang sama menanamkan rasa malu untuk melakukan dan mendekati maksiat. Mencegah lebih baik dari mengubati”, ujarnya.

Semoga program-program seperti ini mendapat sambutan pada masa-masa akan datang.

Posted by SiswaLaNie on 12:32 AM. Filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Photobucket

0 comments for Kumpulan XPDC Mahasiswa terbesar di Malaysia

Leave comment



Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery