Photobucket Photobucket


My Blog List


Mahasiswa urus sendiri pilihan raya kampus

KUALA LUMPUR, 12 Jan: Pro-Mahasiswa (Pro-M) Universiti Putra Malaysia (UPM) hari ini membuat tuntutan agar mahasiswa diberi peluang sepenuhnya untuk menguruskan pilihan raya kampusnya (PRK) sendiri.

Pengerusinya, Syed Syafiq Syed Hashim berkata, tuntutan itu dibuat kerana pihaknya sudah hilang kepercayaan terhadap jawatankuasa yang diamanahkan untuk menguruskan PRK setelah berlakunya beberapa insiden sebelum ini.

"Pilihan Raya Kampus merupakan medan serta wadah untuk mahasiswa dalam memilih pemimpin yang akan membawa suara mereka kepada pihak pentadbiran universiti.

“Walaubagaimanapun, saban tahun kita sering mendengar pelbagai masalah seperti penyelewengan serta ketidaktelusan yang melibatkan jawatankuasa yang dilantik bagi menguruskan pilihan raya kampus khususnya daripada para pegawai di Bahagian Hal Ehwal Pelajar (BHEP)," kata beliau dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Menurut Syed Syafiq, pegawai BHEP dalam PRK yang lepas telah bertindak membatalkan kemenangan semua calon Pro-M UPM di kerusi umum kerana didakwa melanggar tatacara kempen.

Pihak BHEP juga, katanya mewujudkan peraturan kempen yang lucu kerana tidak membenarkan mahasiswa untuk berkempen di mana-mana laman sesawang, blog, sistem pesanan ringkas serta media elektronik selain perbezaan keputusan yang dikeluarkan pada hari pengumuman keputusan dengan notis rasmi yang dikeluarkan oleh pihak jawatankuasa pemilihan.

Sehubungan itu, Pro-M UPM mencadangkan penubuhan jawatankuasa di peringkat mahasiswa yang berfungsi seperti Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bagi menguruskan PRK bermula dari pembelian borang, pendaftaran penamaan calon, hari penamaan calon sehinggalah kepada pengumuman keputusan rasmi.

Selain itu, turut dicadangkan agar badan pemantau bebas dari luar seperti Malaysia of Free Election (Mafrel) dan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) sebagai pemerhati dalam PRK.

Pro-M UPM ujarnya memberikan tempoh seminggu kepda pihak pentadbiran universiti untuk memberikan maklum balas terhadap tuntutan tersebut.

"Sehubungan itu, kami juga mengharapkan agar pihak pentadbiran universiti dapat memberi respons terhadap tuntutan kami ini dalam tempoh satu minggu setelah memorandum tuntutan tersebut dihantar," katanya.

Posted by SiswaLaNie on 12:45 AM. Filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Photobucket

0 comments for Mahasiswa urus sendiri pilihan raya kampus

Leave comment



Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery