Photobucket Photobucket


My Blog List


Kedah mula hantar pulang pelajar Mesir

ALOR SETAR, 7 Mac: Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak berpuas hati dengan proses penghantaran pulang pelajar Kedah ke negara Mesir yang di uruskan oleh Yayasan Islam Negeri Kedah.

Ustaz Azizan telah bersama-sama dengan pelajar dan keluarga masing-masing di depan Wisma Darul Aman untuk  meninjau pelepasan kumpulan pertama pelajar ke Mesir kelmarin.

“Setakat hari pertama proses penghantaran pelajar, saya berpuas hati kerana tidak ada yang tercicir dan saya harap perjalanan tidak tergendala,” katanya.

“Ada pelajar yang tidak sedar pasport mereka tamat tempoh, disebabkan itu kita ambil masa untuk memperbaharui pasport dan mohon visa. Mereka yang lewat memperoleh visa akan menaiki penerbangan akhir, bagaimana pun semuanya kini dalam proses dan tidak akan jejaskan perancangan asal,” katanya.

Turut hadir untuk meninjau pelepasan kumpulan pertama itu ialah Exco Agama, Pelajaran Dan Koperasi, Datuk Mohamed Taulan Mat Rasul.

Menurutnya, Yayasan Islam Negeri Kedah sedang memantau dan menguruskan segala persiapan dan proses penghantaran bermula dari Wisma Darul Aman hingga ke KLIA, dan seterusnya tiba ke Mesir.

Kerajaan Negeri Kedah telah menyewa 3 buah kapal terbang Egypt Air untuk proses menghantar pulang 835 pelajar Kedah ke Mesir serta memberikan wang saku RM500 setiap pelajar.

Kumpulan pertama yang dilepaskan ialah seramai 235 pelajar serta 9 pegawai bertolak dari Alor Setar ke KLIA dengan enam buah bas yang disediakan.

Penerbangan kedua akan dilepaskan pada 8 Mac dan penerbangan seterusnya 10 Mac.

Kerajaan Negeri Kedah memperuntukkan kira-kira RM2.5 juta dalam projek penghantaan pelajar Kedah kembali ke Mesir dan projek ini di uruskan oleh Yayasan Islam Negeri Kedah.

Posted by SiswaLaNie on 1:07 PM. Filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Photobucket

0 comments for Kedah mula hantar pulang pelajar Mesir

Leave comment



Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery