Photobucket Photobucket


My Blog List


Siswa angkat isu masyarakat melalui teater

Semua pihak menyuarakan kebimbangan masing-masing terhadap masalah sosial yang melanda masyarakat, tetapi bagi sebahagian mahasiswa Universiti Teknologi Mara (UiTM), subjek itu diangkat melalui cara lebih kreatif, iaitu persembahan teater.

NONEMemilih naskhah pengarah terkenal Aminah Raphor berjudul "Tanah Bernanah", sekumpulan mahasiswa Fakulti Teknologi Kreatif dan Artistik universiti itu akan menjayakannya di Auditorium Muzium Negara, Kuala Lumpur bermula 1 April depan.

"Dalam teater ini, banyak isu diangkat. Ia memaparkan pergolakan dalam masyarakat, yang turut melibatkan mahasiswa," kata jurucakapnya Zaryzar Jaafar sambil memberitahu sasaran utama mereka adalah golongan muda.

Zaryzar berkata kesemua tenaga produksinya terdiri daripada pelajar yang sekali gus dipercayai dapat membentuk mereka lebih matang menghadapi cabaran dan membentuk displin diri.

Tanah Bernanah mengisahkan kehidupan sosial di sebuah setinggan yang menyedihkan sehingga ada daripada mereka mencari rezki dengan berkhidmat sebagai "tukang tilik tapak tangan lelaki" atau pelacur.

Dipentaskan selama tiga hari, teater bercorak realisme sepanjang 90 minit itu diarahkan oleh pelakon muda Harith Shah Idris Hamshah yang pernah teribat menjayakan beberapa drama, antaranya Tersasar Di Jalanmu karya Erma Fatima.
TARIKH:
1 APRIL 2011 (8.30 MALAM)
2 APRIL 2011 (8.30 MALAM)
3 APRIL 2011 (3.00 PETANG & 8.30 MALAM)

...
TEMPAT:
AUDITORIUM MUZIUM NEGARA, KUALA LUMPUR

TIKET:
RM 10 RINGGIT

~~ SEBARANG PERTANYAAN SILA HUBUNGI DI TALIAN 017-6044579 & 013-3156601 ~~

SINOPSIS....
Anjah dan Minah ialah dua orang budak yang tinggal di sebuah perkampungan setinggan, di pinggir sebuah kota. Penduduk kampung ini terdiri daripada masyarakat kelas bawahan dengan latar belakang sosial yang menyedihkan.

Suatu hari ketika Anjah dan Minah bermain-main, Anjah memberitahu minah bahawa dia tidak menghadapi kesulitan untuk tinggal di tempat lain jika ’orang-orang’ datang menghalau mereka kerana ibunya mempunyai pekerjaan. Kata Anjah ibunya bekerja sebagai ’tukang telek tapak tangan’. Ibunya menelek tapak tangan lelaki sahaja di dalam bilik. Malah ibunya menyuruh Anjah keluar bermain-main seorang diri kerana ada pelanggan (ibu Anjah sebenarnya seorang Pelacur).

Posted by SiswaLaNie on 8:51 PM. Filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Photobucket

0 comments for Siswa angkat isu masyarakat melalui teater

Leave comment



Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery