Photobucket Photobucket


My Blog List


Tahniah kepada Juara Hati Rakyat di GALAS & BATU SAPI


Kuala Lumpur, 4 NOV : Melihat kepada fenomena politik yang sedang melanda di Pilihanraya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas dan Parlimen Batu Sapi kini, dapat dinatijahkan bahawa rakyat di kedua-dua kawasan tersebut sudah mampu untuk membuat satu keputusan yang lebih bijak berdasar intipati hak rakyat yang telah diperjuangkan oleh parti-parti politik yang bertanding.

Merujuk kepada keputusan rasmi yang telah dikeluarkan oleh Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) tepat jam 8.30 malam tadi, kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas telah dimenangi oleh calon daripada Barisan Nasional (BN) iaitu Abdul Aziz Yusof dengan undian sebanyak 5,324 undi, manakala calon daripada Parti Islam Se-Malaysia (PAS) iaitu Dr. Zulkefli Mohamad hanya mendapat undian sebanyak 4,134 undi. Lantas calon daripada BN tersebut berjaya merampas kembali kerusi DUN Galas yang dahulunya dimiliki oleh PAS dengan majoriti undi sebanyak 1,190 undi iaitu lebih tinggi daripada majotiti yang dimenangi oleh PAS pada Pilihanraya Umum 2008 yang lalu dengan majoriti sebanyak 646 undi.

Di Pilihanraya Kecil Parlimen Batu Sapi pula, kerusi parlimen tersebut juga telah dimenangi oleh calon daripada BN-PBS; Linda Tsen iaitu sebanyak 9,773 undi, menumpaskan calon daripada PKR; Ansari Abdullah dengan undian sebanyak 3,414 undi, manakala calon daripada SAPP; Yong Teck Lee sekadar mendapat 2,013 undi. Calon daripada BN-PBS itu telah berjaya memenangi kerusi parlimen tersebut dengan majoriti undi sebanyak 6,359 undi, juga lebih tinggi daripada jumlah majoriti yang berjaya dicapai pada PRU-12 sebelum ini iaitu sebanyak 3,708 undi.

Tuntas, dengan keputusan yang telah dicapai pada pilihanraya kecil bagi kedua-dua kawasan tersebut, pihak Majlis Politik Nasional, Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS) melahirkan jutaan tahniah kepada parti Barisan Nasional (BN) kerana telah berjaya memenangi hati rakyat, lantas memenangi kerusi dun dan parlimen yang telah dipertandingkan. Dengan kemenangan tersebut, maka dapatlah dilihat bahawa rakyat di Galas dan Batu Sapi masih meletakkan BN sebagai juara di hati mereka.

Majlis Politik Nasional (MPN) juga meletakkan harapan yang tinggi supaya kedua-dua wakil rakyat daripada parti kompenan BN tersebut dapat melaksanakan segala manifesto yang telah dijanjikan kepada rakyat di kedua-dua kawasan tersebut tanpa mengambil kira beberapa sentimen negatif yang berlaku sepanjang berlangsungnya proses pilihanraya kecil di Galas dan Batu Sapi.

Seterusnya, kepada mana-mana parti yang tidak berjaya pada pilihanraya kecil pada kali ini, diharapkan supaya terus istiqamah dalam membawa dan memperjuangkan suara rakyat ke arah kebajikan yang lebih sempurna dan telus, lantas menjadikan agenda kebajikan rakyat dan pembangunan infrastruktur serta sahsiah rakyat sebagai nadi perjuangan yang harus diteruskan bagi menjamin eksistensi sebuah Negara yang lebih berwawasan.

Majlis Politik Nasional (MPN) juga akan sentiasa bersedia untuk bekerjasama dengan mana-mana pihak dalam usaha untuk memastikan rakyat sentiasa mengecapi kehidupan yang lebih sempurna dan kondusif. Semoga perjuangan untuk menegakkan hak rakyat akan terus dipacu ke hadapan oleh mana-mana pihak termasuklah golongan mahasiswa dan diharapkan proses demokrasi di Malaysia akan berlangsung dengan lebih bersih dan telus menjelang PRU-13 yang akan datang demi memastikan Malaysia baru yang lebih harmoni.

Sekian,

Majlis Politik Nasional (MPN),
Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS).

Posted by SiswaLaNie on 11:05 PM. Filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Photobucket

0 comments for Tahniah kepada Juara Hati Rakyat di GALAS & BATU SAPI

Leave comment



Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery